Blog

Creativiteit op het Marsepeintje

dinsdag 12 april 2016 - Saskia Rietveld, Het Marsepeintje

creativiteit kunst schilderen

Tijdens onze creativiteit op het Marsepeintje wordt er niet gesproken over of iets mooi, goed of slim is. Het gaat niet om het eindproduct, maar de creativiteit zit hem juist in het proces daarnaartoe. Het eindproduct vanuit creatief oogpunt is dus niet zo belangrijk. Juist het experiment en de fantasie tijdens het proces is zo interessant en leerzaam. Het mooie aan een kindergeest is dat deze nog geen beperkingen kent. Dat iets op een bepaalde manier ‘hoort’ te zijn, komt simpelweg niet in ze op. Ook hebben ze een natuurlijke drang om te onderzoeken en te experimenteren. Voor een kind is immers alles nog nieuw. Kinderen staan daardoor erg open voor creativiteit. En dat stimuleren we dan ook graag op het Marsepeintje!


Zindelijkheid

woensdag 1 juni 2016 - Femke v Poelgeest, Het Marsepeintje

zindelijkheid ontdekken justine mol beleid

Wat is er leuker dan weer een nieuwe stap van je kind te ontdekken?En wat is het moeilijk zo’n stap niet (uit liefdevol enthousiasme) te forceren! Slapen, eten en drinken, lopen, praten, zindelijk worden. Je kind weet en voelt zelf wanneer het waar aan toe is. Op het Marsepeintje faciliteren en bemoedigen wij zonder teveel te laten merken wat wij er van vinden. Straffen en belonen, in de vorm van negeren, onthouding van toetjes, complimenten, stickers, allemaal zorgen ze ervoor dat je kind iets doet of laat omdat JIJ dat wilt. En we willen juist dat ze de dingen doen vanuit zichzelf en niet afhankelijk zijn van het oordeel van anderen. (Justine Mol heeft over opvoeden zonder straffen en belonen een prachtig boek geschreven: Opgroeien in vertrouwen Een aanrader!)Een kinderlichaampje kan pas zindelijk worden als het er klaar voor is, als de controle over blaas en spieren er is. En de enige die weet of dat zo is, is je kind. Na het fruitmoment, voor en na het middagslaapje en na het vieruurtje zetten wij de luiermand en potjes op de groep. Eén voor één verschonen wij de kinderen die kunnen lopen staand op de groep. We vragen wat er in hun luier zit (zo stimuleren we de bewustwording) en de kinderen mogen zelf hun luier weggooien en een nieuwe pakken. De potjes staan naast ons. Ze zien andere kindjes op de potjes gaan en als ze dat willen, gaan ze zelf ook. De deur naar de verschoonruimte zetten we op die momenten open, zodat ook de toiletjes bereikbaar zijn. We merken ‘terloops’ op dat de potjes en toiletjes er zijn en laten het verder aan de kinderen. Natuurlijk blijven wij er bij en blijven we in contact met je kind.Als er een plas of poep is gedaan, zeggen we bijvoorbeeld: Zo, dat is uit je buikje, dat lucht vast op. Alle kinderen worden in hun eigen tempo en zonder druk (;-) te voelen zindelijk, is onze ervaring op Het Marsepeintje.Wat kun je thuis aanbieden:Faciliteren, faciliteren, faciliteren!In elke kamer van het huis een potje, er af en toe iets over zeggen in de trant van: Kijk eens, wat een leuk potje. Als het warm genoeg is kun je je kind vaker in zn blootje laten spelen. En je kind mee laten gaan als je de wc bezoekt. Als het mis gaat (ook al is dat de honderdduizendste keer), is het fijn voor je kind (en jezelf) als je er nonchalant over bent. Je kunt bijvoorbeeld zeggen dat je zelf vroeger ook wel eens een ongelukje had, dat dat nou eenmaal kan gebeuren. Hoe meer zindelijk worden iets gezelligs en geen halszaak is, des te beter kan je kind bij zichzelf constateren of het klaar is om zindelijk te worden. En dan gebeurt het echt helemaal vanzelf!


Studio Nathalie in het Marci Panis gebouw

maandag 4 april 2016 - Sada Engwerda, Het Marsepeintje

studio nathalie project theater activiteit

Studio Nathalie:De afgelopen wintermaanden hebben we in de ochtenden gebruik kunnen maken van Studio Nathalie. Dit is een prachtige lege ruimte op de eerste verdieping in het gebouw. Afgelopen oktober heeft Nathalie in deze ruimte het project ‘Theater’ gedaan met de kinderen. Na deze maand zijn één van de leidsters in de ochtenden regelmatig met 5 kinderen naar studio Nathalie gegaan. Het werd al snel een begrip voor de kinderen “Naar boven”, “Theater” hoorden we dan in de ochtend. We namen een tas mee met wat attributen en lieten onze fantasie de vrije loop. We begonnen vaak met dansen op de muziek van de tamboerijn, afgewisseld met luister en fantasiespelletjes. Een groot favoriet bij de kinderen was het dieren nabootsen. Lopen als een muisje of als een olifant. Klimmen als een aap en springen als een kikker en zo nog veel meer. We maakten gebruik van de yoga kinderkaarten, waar houdingen van dieren op af gebeeld waren en maakten er zelf een verhaal om heen. We gingen dansen op muziek, soms zwaaiend en bewegend met gekleurde dunne sjaaltjes. Een hut bouwen met stoelen en dekens, of de dekens waren opeens een boot waar we mee gingen varen. Soms namen we wat ballen mee en gingen we rollen, voetballen of gooien. Kringspelletjes, zoals Roodkapje, we maken een kringetje en Jan huigen in de ton. Of we gingen bouwen met blokken die we mee genomen hadden. En tussendoor gingen we met zijn allen op een kleed zitten en werd er een boek voorgelezen. Voor de kinderen was het iedere keer weer een nieuw avontuur waar ze veel plezier met elkaar aan beleefden. Na een uur gingen we voldaan naar beneden om te gaan eten samen met de andere kinderen.


Welkom!

dinsdag 8 maart 2016 - Het Marsepeintje

welkom blog

Het is zover! Onze vernieuwde website is in de lucht!We zijn er trots op dat onze site de juiste sfeer en onze manier van werken goed weergeeft.We zullen hier met regelmaat artikelen schrijven over onze projecten en andere onderwerpen die binnen de crèche actueel zijn.Grote groet,Saskia en Femke